Teacher stress at lockdown times: case study on Santa Ana canton in Manabí province, Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/psidial.v1iEspecial.5186

Keywords:

stress, lockdown, covid-19, teaching, telework

Abstract

Stress is a genetically programmed reaction to deal withsituations that put people's collective and individual security at risk. Very low or very high levels of stress, however, make it a risk factor,  both from  the  standpoint  of psychophysiology  and  behavior.  The  SARS-CoV-2 pandemic,and the confinement that it gave rise to,was anabrupt and disruptive process, some of  which traits are  still  present.  From  the  teachers'  perspective, learningenvironmentshaschanged, as did the nature and timing of interaction with their students. Teaching strategies had to be modified in at least two aspects: methodologies to guide learning,and synchronous and asynchronous interaction with their students. Teachers' work from home during lockdownis stilla   learning   process   about   the   new   education   and   school   management   in   virtual environments. Using quali-quantitative methods in the study of a case, the goalof this article was to analyze how "exceptional" situations affect human stress, by suddenly and prolongedly modifying the patterns of action and interaction of people and social groups. With the teachers with the highest perceived stress, the experiential and subjective elements of perceived stress were studied in depth. In this way, three types of main stressors, with a high incidence, were identified.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cindy Liliana Navarrete Mera, Universidad Técnica de Manabí Portoviejo Ecuador

Estudiante de la Maestría en Psicología, Mención Psicoterapia, Instituto de Posgrado de la Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo, Ecuador

References

Alvites-Guamani, C. (2019). Estrés docente y factores psicosociales en docentes de Latinoamérica, Norteamérica y Europa. Recuperado en: http://www.scielo.org.pe/pdf/pyr/v7n3/a06v7n3.pdf

Ávila, J. (2014). El estrés un problema de salud del mundo actual. Revista Con-Ciencia N°1/Vol. 2. Recuperado en: http://www.scielo.org.bo/pdf/rcfb/v2n1/v2n1_a13.pdf

Balluerka, N., Gómez, B., Hidalgo, M., Gorostiaga, M., Espada, J., Padilla, J. & Santéd, G. (2020). Las Consecuencias Psicológicas del Covid-19 y el Confinamiento. Recuperado en: https://www.ub.edu/web/ub/ca/menu_eines/noticies/docs/Consecuencias_psicologicas_COVID-19.pdf

Barrio, J., García, M., Ruiz, I. & Arce, A. (2006). El estrés como respuesta. Red de Revistas Científicas de América Latina. Recuperado en: https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832311003.pdf Bassets, M. (2021, 30 de octubre). Boris Cyrulnik: “Los adolescentes más afectados por la pandemia, de adultos, tendrán depresión crónica”. Diario El País. Recuperado en: https://elpais.com/ideas/2021-10-30/boris-cyrulnik-los-adolescentes-mas-afectados-por-la-pandemia-de-adultos-tendran-depresion-cronica.html

Byung-Chul Han (2020, 21 de marzo). La emergencia viral y el mundo de mañana. Diario El País. Recuperado en: https://elpais.com/ideas/2020-03-21/la-emergencia-viral-y-el-mundo-de-manana-byung-chul-han-el-filosofo-surcoreano-que-piensa-desde-berlin.html

CEPAL (2020, 17 de diciembre). Vulnerabilidades sociodemográficas de las personas mayores frente al Covid-19. Recuperado en: https://www.cepal.org/es/enfoques/vulnerabilidades-sociodemograficas-personas-mayores-frente-al-covid-19

CEPAL & OIT (2020). El trabajo en tiempos de pandemia: desafíos frente a la enfermedad por coronavirus COVID-19. Recuperado en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45557/4/S2000307_es.pdf

Christakis, N. (2020). Apolo’s arrow. The profound and enduring impact of coronavirus on the way we live. Hachette Book Group. https://www.amazon.es/Apollos-Arrow-Profound-Enduring-Coronavirus-ebook/dp/B0895JC98F/ref=tmm_kin_swatch_0?_encoding=UTF8&qid=1663179890&sr=8-1&asin=B0895JC98F&revisionId=eebdef6c&format=1&depth=1 Cortés, J. (2021). El estrés docente en tiempos de pandemia. Dilemas contemp. educ. política valores vol.8 no.spe1. Recuperado en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-78902021000300006&script=sci_arttext

Díaz, S. (2020). El estrés laboral docente durante COVID-19. ACSI. 2020. Recuperado en: https://www.acsilat.org/en/articulos-y-noticias/estres-docente-covid19

Gallego, Y., Cardona, S. & Sepúlveda, M. (2018). Revisión teórica de eustrés y distrés definidos como reacción hacia los factores de riesgo psicosocial y su relación con las estrategias de afrontamiento. Universidad CES. Recuperado en: https://repository.ces.edu.co/bitstream/handle/10946/4229/REVISI%D3N%20TEORICA%20DE%20EUSTR%C9S%20Y%20DISTR%C9S%20DEFINIDOS%20COMO%20REACCI%D3N%20HACIA%20LOS%20FACTORES%20DE%20RIESGO%20PSICOSOCIAL%20Y%20SU%20RELACION%20CON%20LAS%20ESTRATEGIAS%20DE%20AFRONTAMIENTO%2028102018.pdf;jsessionid=134584822EC289A14024BAE251486F90?sequence=1

Gee, J.P. & Hayes, E.R. (2011). Language and learning in the digital age. Routledge.

Harari, Y. (2021, 14 de marzo). Lecciones de un año de COVID. Diario La Vanguardia. Recuperado en: https://www.lavanguardia.com/internacional/20210314/6290059/yuval-harari-lecciones-ano-covid.html

Ministerio de Educación de Ecuador (2020a, 12 de marzo). Comunicado oficial: Suspensión de las actividades académicas para los estudiantes para precautelar la salud de la comunidad educativa. Recuperado en: https://educacion.gob.ec/comunicado-oficial-suspension-de-las-actividades-academicas-para-los-estudiantes-para-precautelar-la-salud-de-la-comunidad-educativa/

Ministerio de Educación de Ecuador (2020b). Plan de continuidad educativa, permanencia escolar y uso progresivo de las instalaciones educativas. Recuperado en: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2020/08/Guia-para-la-alternancia-entre-la-educacion-casa-y-la-educacion-en-la-escuela.pdf

Müggenburg, V. & Pérez, M. (2007). Tipos de estudio en el enfoque de investigación cuantitativa. Red Científica de América Latina, Caribe y Portugal. Recuperado en: https://www.redalyc.org/pdf/3587/358741821004.pdf

Muñoz, S., Molina, D., Ochoa, R., Sánchez O. & Esquivel, J. (2020). Estrés, respuestas emocionales, factores de riesgo, psicopatología y manejo del personal de salud durantela pandemia por COVID-19. Revista Acta Pediátrica. Recuperado en: https://www.medigraphic.com/pdfs/actpedmex/apm-2020/apms201q.pdf

Naranjo, L. (2009). Una revisión teórica sobre el estrés y algunos aspectos relevantes de éste en el ámbito educativo. Revista Educación. Recuperado en: https://www.redalyc.org/pdf/440/44012058011.pdf

Organización Mundial de la Salud. (2020). Actualización de la estrategia frente a la COVID-19. Recuperado en: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/covid-strategy-update-14april2020_es.pdf

Quammen, D. (2020). Contagio. La evolución de la pandemia (traducción de M. Pérez y F. Pedrosa). Debate. Segunda edición. https://www.amazon.es/Contagio-evolución-pandemias-Ciencia-Tecnolog%C3%ADa/dp/8418006765/ref=sr_1_5?__mk_es_ES=ÅMÅŽÕÑ&crid=1X82ZC3ECSD9E&keywords=contagio&qid=1663178409&sprefix=contagio%2Caps%2C254&sr=8-5&asin=B086RX2MQY&revisionId=15df0059&format=1&depth=1

Regidor, C. (2021, 6 de marzo). Costa Rica: las dobles jornadas de las maestras en casa y en la escuela. France24. Recuperado en: https://www.france24.com/es/américa-latina/20210306-doble-jornada-trabjao-maestras-costa-rica

Remor, E. (2006). Psychometric Properties of a European Spanish Version of the Perceived Stress Scale (PSS). The Spanish Journal of Psychology, 9 (1), 86-93. Recuperado en: https://www.redalyc.org/pdf/172/17290110.pdf

Santiago, B., Scorsolini, F. & Barcellos, R. (2021). Ser docente en el contexto de la pandemia de COVID-19: reflexiones sobre la salud mental. Recuperado en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962020000200008

Secretaría General de Comunicación de la Presidencia (2020, 16 de marzo). El presidente Lenín Moreno decreta Estado de Excepción para evitar la propagación del COVID-19. Recuperado en: https://www.comunicacion.gob.ec/el-presidente-lenin-moreno-decreta-estado-de-excepcion-para-evitar-la-propagacion-del-covid-19/

UNESCO & CEPAL (2020). Informe COVID-19 CEPAL – UNESCO. Recuperado en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf

Zizek, S. (2020). Pandemia: La covid-19 estremece al mundo (traducción de D. Alou). Editorial Anagrama. https://www.amazon.es/Pandemia-covid-19-estremece-cuadernos-Anagrama-ebook/dp/B087R92QM5/ref=tmm_kin_swatch_0?_encoding=UTF8&qid=1663178359&sr=8-9&asin=B087R92QM5&revisionId=c721138&format=1&depth=1

Published

2022-09-30