Teacher stress at lockdown times: case study on Santa Ana canton in Manabí province, Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.33936/psidial.v1iEspecial.5186Keywords:
stress, lockdown, covid-19, teaching, teleworkAbstract
Stress is a genetically programmed reaction to deal withsituations that put people's collective and individual security at risk. Very low or very high levels of stress, however, make it a risk factor, both from the standpoint of psychophysiology and behavior. The SARS-CoV-2 pandemic,and the confinement that it gave rise to,was anabrupt and disruptive process, some of which traits are still present. From the teachers' perspective, learningenvironmentshaschanged, as did the nature and timing of interaction with their students. Teaching strategies had to be modified in at least two aspects: methodologies to guide learning,and synchronous and asynchronous interaction with their students. Teachers' work from home during lockdownis stilla learning process about the new education and school management in virtual environments. Using quali-quantitative methods in the study of a case, the goalof this article was to analyze how "exceptional" situations affect human stress, by suddenly and prolongedly modifying the patterns of action and interaction of people and social groups. With the teachers with the highest perceived stress, the experiential and subjective elements of perceived stress were studied in depth. In this way, three types of main stressors, with a high incidence, were identified.
Downloads
References
Alvites-Guamani, C. (2019). Estrés docente y factores psicosociales en docentes de Latinoamérica, Norteamérica y Europa. Recuperado en: http://www.scielo.org.pe/pdf/pyr/v7n3/a06v7n3.pdf
Ávila, J. (2014). El estrés un problema de salud del mundo actual. Revista Con-Ciencia N°1/Vol. 2. Recuperado en: http://www.scielo.org.bo/pdf/rcfb/v2n1/v2n1_a13.pdf
Balluerka, N., Gómez, B., Hidalgo, M., Gorostiaga, M., Espada, J., Padilla, J. & Santéd, G. (2020). Las Consecuencias Psicológicas del Covid-19 y el Confinamiento. Recuperado en: https://www.ub.edu/web/ub/ca/menu_eines/noticies/docs/Consecuencias_psicologicas_COVID-19.pdf
Barrio, J., García, M., Ruiz, I. & Arce, A. (2006). El estrés como respuesta. Red de Revistas Científicas de América Latina. Recuperado en: https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832311003.pdf Bassets, M. (2021, 30 de octubre). Boris Cyrulnik: “Los adolescentes más afectados por la pandemia, de adultos, tendrán depresión crónica”. Diario El País. Recuperado en: https://elpais.com/ideas/2021-10-30/boris-cyrulnik-los-adolescentes-mas-afectados-por-la-pandemia-de-adultos-tendran-depresion-cronica.html
Byung-Chul Han (2020, 21 de marzo). La emergencia viral y el mundo de mañana. Diario El País. Recuperado en: https://elpais.com/ideas/2020-03-21/la-emergencia-viral-y-el-mundo-de-manana-byung-chul-han-el-filosofo-surcoreano-que-piensa-desde-berlin.html
CEPAL (2020, 17 de diciembre). Vulnerabilidades sociodemográficas de las personas mayores frente al Covid-19. Recuperado en: https://www.cepal.org/es/enfoques/vulnerabilidades-sociodemograficas-personas-mayores-frente-al-covid-19
CEPAL & OIT (2020). El trabajo en tiempos de pandemia: desafíos frente a la enfermedad por coronavirus COVID-19. Recuperado en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45557/4/S2000307_es.pdf
Christakis, N. (2020). Apolo’s arrow. The profound and enduring impact of coronavirus on the way we live. Hachette Book Group. https://www.amazon.es/Apollos-Arrow-Profound-Enduring-Coronavirus-ebook/dp/B0895JC98F/ref=tmm_kin_swatch_0?_encoding=UTF8&qid=1663179890&sr=8-1&asin=B0895JC98F&revisionId=eebdef6c&format=1&depth=1 Cortés, J. (2021). El estrés docente en tiempos de pandemia. Dilemas contemp. educ. política valores vol.8 no.spe1. Recuperado en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-78902021000300006&script=sci_arttext
Díaz, S. (2020). El estrés laboral docente durante COVID-19. ACSI. 2020. Recuperado en: https://www.acsilat.org/en/articulos-y-noticias/estres-docente-covid19
Gallego, Y., Cardona, S. & Sepúlveda, M. (2018). Revisión teórica de eustrés y distrés definidos como reacción hacia los factores de riesgo psicosocial y su relación con las estrategias de afrontamiento. Universidad CES. Recuperado en: https://repository.ces.edu.co/bitstream/handle/10946/4229/REVISI%D3N%20TEORICA%20DE%20EUSTR%C9S%20Y%20DISTR%C9S%20DEFINIDOS%20COMO%20REACCI%D3N%20HACIA%20LOS%20FACTORES%20DE%20RIESGO%20PSICOSOCIAL%20Y%20SU%20RELACION%20CON%20LAS%20ESTRATEGIAS%20DE%20AFRONTAMIENTO%2028102018.pdf;jsessionid=134584822EC289A14024BAE251486F90?sequence=1
Gee, J.P. & Hayes, E.R. (2011). Language and learning in the digital age. Routledge.
Harari, Y. (2021, 14 de marzo). Lecciones de un año de COVID. Diario La Vanguardia. Recuperado en: https://www.lavanguardia.com/internacional/20210314/6290059/yuval-harari-lecciones-ano-covid.html
Ministerio de Educación de Ecuador (2020a, 12 de marzo). Comunicado oficial: Suspensión de las actividades académicas para los estudiantes para precautelar la salud de la comunidad educativa. Recuperado en: https://educacion.gob.ec/comunicado-oficial-suspension-de-las-actividades-academicas-para-los-estudiantes-para-precautelar-la-salud-de-la-comunidad-educativa/
Ministerio de Educación de Ecuador (2020b). Plan de continuidad educativa, permanencia escolar y uso progresivo de las instalaciones educativas. Recuperado en: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2020/08/Guia-para-la-alternancia-entre-la-educacion-casa-y-la-educacion-en-la-escuela.pdf
Müggenburg, V. & Pérez, M. (2007). Tipos de estudio en el enfoque de investigación cuantitativa. Red Científica de América Latina, Caribe y Portugal. Recuperado en: https://www.redalyc.org/pdf/3587/358741821004.pdf
Muñoz, S., Molina, D., Ochoa, R., Sánchez O. & Esquivel, J. (2020). Estrés, respuestas emocionales, factores de riesgo, psicopatología y manejo del personal de salud durantela pandemia por COVID-19. Revista Acta Pediátrica. Recuperado en: https://www.medigraphic.com/pdfs/actpedmex/apm-2020/apms201q.pdf
Naranjo, L. (2009). Una revisión teórica sobre el estrés y algunos aspectos relevantes de éste en el ámbito educativo. Revista Educación. Recuperado en: https://www.redalyc.org/pdf/440/44012058011.pdf
Organización Mundial de la Salud. (2020). Actualización de la estrategia frente a la COVID-19. Recuperado en: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/covid-strategy-update-14april2020_es.pdf
Quammen, D. (2020). Contagio. La evolución de la pandemia (traducción de M. Pérez y F. Pedrosa). Debate. Segunda edición. https://www.amazon.es/Contagio-evolución-pandemias-Ciencia-Tecnolog%C3%ADa/dp/8418006765/ref=sr_1_5?__mk_es_ES=ÅMÅŽÕÑ&crid=1X82ZC3ECSD9E&keywords=contagio&qid=1663178409&sprefix=contagio%2Caps%2C254&sr=8-5&asin=B086RX2MQY&revisionId=15df0059&format=1&depth=1
Regidor, C. (2021, 6 de marzo). Costa Rica: las dobles jornadas de las maestras en casa y en la escuela. France24. Recuperado en: https://www.france24.com/es/américa-latina/20210306-doble-jornada-trabjao-maestras-costa-rica
Remor, E. (2006). Psychometric Properties of a European Spanish Version of the Perceived Stress Scale (PSS). The Spanish Journal of Psychology, 9 (1), 86-93. Recuperado en: https://www.redalyc.org/pdf/172/17290110.pdf
Santiago, B., Scorsolini, F. & Barcellos, R. (2021). Ser docente en el contexto de la pandemia de COVID-19: reflexiones sobre la salud mental. Recuperado en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962020000200008
Secretaría General de Comunicación de la Presidencia (2020, 16 de marzo). El presidente Lenín Moreno decreta Estado de Excepción para evitar la propagación del COVID-19. Recuperado en: https://www.comunicacion.gob.ec/el-presidente-lenin-moreno-decreta-estado-de-excepcion-para-evitar-la-propagacion-del-covid-19/
UNESCO & CEPAL (2020). Informe COVID-19 CEPAL – UNESCO. Recuperado en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf
Zizek, S. (2020). Pandemia: La covid-19 estremece al mundo (traducción de D. Alou). Editorial Anagrama. https://www.amazon.es/Pandemia-covid-19-estremece-cuadernos-Anagrama-ebook/dp/B087R92QM5/ref=tmm_kin_swatch_0?_encoding=UTF8&qid=1663178359&sr=8-9&asin=B087R92QM5&revisionId=c721138&format=1&depth=1
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cindy Navarrete, Enrique Antonio Santos Jara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.