Interests and aptitudes towards the profession in adolescents of the Cristo Rey Educational Unit, in Manabí, Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/psidial.v3i1.6299

Keywords:

interests, aptitudes, adolescents, professional orientation

Abstract

This research focuses on the study of the problem of professional choice in adolescence as a stage of human development. The objective is to study the relationship between professional interests and aptitudes for the profession that a sample of 25 adolescents between 15 and 16 years old, belonging to the Cristo Rey Educational Unit at the Portoviejo Canton, in Manabí, Ecuador, consider possessing. The methodology used is culi-quantitative, the study is transectional and descriptive in scope. It is based on the methods of analysis-synthesis, induction-deduction and content analysis for the processing of information. Regarding the conclusions, it is evident that the professional interests of adolescents are related to the areas of Humanistic and Social Sciences and Defense and Security. In terms of aptitudes, the most significant are those that are linked to Administrative and Accounting Sciences. The relationship between interests and aptitudes highlights a lack of correspondence, since the interests are more oriented to the Humanistic and Social Sciences and those of Defense and Security, while the aptitudes are linked to Administrative and Accounting Sciences and to Medicine and Sciences of health. The greatest correspondence between interests and attitudes is revealed in the area of ​​Humanistic and Social Sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allport, G. (1965). La personalidad: su configuración y desarrollo. Edición Revolucionaria. La Habana.

Arias Beatón, G. (1999). El papel de los otros y sus características en el proceso de potenciación del desarrollo humano. En Revista Cubana de Psicología. 16(3), 194-199.

Artieda Rodríguez, W. (2021). Importancia de la orientación profesiográfica en los bachilleres que desean estudiar una carrera en la Universidad de Guayaquil a partir del año 2020, en el Ecuador. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación 3(2), 47-56. http://dx.doi.org/10.26423/rcpi.v8i2.388

Beatriz Vacasela N. (2019). Vocación profesional en estudiantes de la Carrera de Psicopedagogía, Riobamba, período octubre 2018- marzo 2019. Universidad Nacional de Chimborazo. Facultad de Ciencias de la Educación, Humanas y Tecnologías. Ecuador. https://n9.cl/l1o43

Carrasco Salinas, N., & Navarrete, C. (2018). Geografía vocacional: Una estrategia interactiva de Exploración vocacional. Congresos CLABES. Recuperado a partir de https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1901

Corral Ruso, R. (1999). Las lecturas de la zona de desarrollo próximo. En Revista Cubana de Psicología 16(3), 2000-2004.

Cortina A, (s/f). La educación de hombre y del ciudadano. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. http://www.oei.org.co/oeivirt/rie07a02.htm

De la Torre Molina, C. (2001). Las identidades: una mirada desde la Psicología. Centro de Investigación y Desarrollo de la Cultura Cubana Juan Marinello.

Gómez Pin Lisbeth Saray (2019). Caracterización de la Generación Z y proyectos de vida. Universidad Estatal de Milagro. Facultad de Ciencias Sociales, Educación Comercial y Derecho. [Tesis de Licenciatura, Universidad Estatal de Milagro] https://repositorio.unemi.edu.ec/handle/123456789/4836

Gamboa Graus, M. (2019). La zona de desarrollo próximo como base de la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, (10)4, https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=16083

Kline, R (2020). How disunity matters to the history of cybernetics in the human sciences in the United States, 1940–80. History of the Human Sciences 33(1) 12–35. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0952695119872111

Labajos Moreda, S. (2020). Simulador del futuro. Una nueva propuesta para la Orientación Vocacional. [Tesis de Grado, Universidad de Valladolid] https://n9.cl/6vbhr

Maldonado C. et al (2019). Vocación profesional en estudiantes de la Carrera de Psicopedagogía, Riobamba, período octubre 2018- marzo 2019. UNACH, [Tesis Licenciatura, Universidad Nacional de Chimborazo] http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/5775

Rojas, D. (2017). Preferencias vocacionales en estudiantes de Psicología de primer año de la Corporación Universitaria Minuto de Dios VRLL. [Tesis de licenciatura, Corporación Universitaria Minuto de Dios] https://n9.cl/9sgyw

Tamayo Lopera, D. A., Céspedes Correa, A. M., López Restrepo, S., & Valencia Torres, M. Y. (2018). Correspondencia entre la carrera cursada y resultados del test CHASIDE en una muestra de estudiantes universitarios del primer semestre. Psicoespacios, 12(21), 76–93. https://doi.org/10.25057/21452776.1099

Lumbo-Dombaxe, I. J., Saint-Felix, N. Ávila, & Deroncele-Acosta, A. (2019). La motivación como instrumento del éxito profesional en los estudiantes de la carrera Pedagogía-Psicología. Maestro Y Sociedad, 16(1), 17–27. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4803

Published

2024-01-01