Family orientation strategy for prevention of child abandonment in families in the Santana neighborhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/psidial.v3i1.6577

Keywords:

Child abandonment, Strategies, Guidance, Family

Abstract

The abandonment of minors is an important problem that affects society globally, and within the family it must be treated from different aspects to alleviate the psychological and social difficulties of homes, which is why the development was thought of. of a family orientation strategy for the prevention of child abandonment, the sample was made up of 40 families, made up of a total of 203 people, of which 72 are parents, 18 close relatives such as uncles, grandparents and finally 113 minors , the results showed that the majority of the inhabitants suffer economic crisis and this causes intra-family conflicts to deepen, finding the incidence of abandonment of minors in the sector and the request was also received to implement knowledge workshops to prevent these scenarios and the need to recognize details and early warning signs of abandonment, this with the desire to have minimal tools that allow the rapid intervention of the same family members or people around them, additionally agreement was found with the vision of some authors regarding the consequences and psychosocial effects that are marked within the family nucleus, and it was concluded with the importance and need of the implementation of guidance strategies to solve this phenomenon in the medium and long term.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliaga, O. (2015). Formación integral en los niños de las familias en el barrio de “Azana” Chupaca (Tesis de licenciatura). Universidad Nacional del Centro del Perú.

Arboleda, E. (2021). Propuesta para promover buenas prácticas de crianza y prevenir el abandono de niños, niñas y adolescentes en contextos de vulnerabilidad social (Tesis de maestría). Universidad Cooperativa de Colombia.

Cimpoes, A. (2014). Factores de riesgo y prevención del maltrato infantil. Repositorio de la Universitat Jaume I, 44. Obtenido de https://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/112450Flores, J. (2020). Aportes teóricos a la violencia intrafamiliar. Revista de la Asociación de Docentes de la USMP, 20, 15-25.

Mendoza, E. (2019). El abandono paterno o materno y su influencia en escolares entre

ocho y nueve años de edad de la Unidad Educativa Eloy Alfaro Cantón

Chone. Opuntia Brava, 12, 45-58.

Morales, J. (2022). Orientación familiar: definiciones, propósitos, estrategias y procesos para garantizar el desarrollo multidimensional del ser humano. Anuario de Investigación: Universidad Católica de El Salvador, 33. https://www.lamjol.info/index.php/aiunicaes/article/

view/15159

Moreno, J. (2002). Estudio sobre las variables que intervienen en el abandono físico

o negligencia infantil. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 16(2), 123-134.

Pérez, E. (2023). Prevención del maltrato infantil relacionado con el abandono emocional por parte de sistemas familiares de niños y niñas de primera infancia de la Unidad de Servicio Bonda Centro 1 del ICBF en el Distrito de Santa Marta Magdalena (Tesis de maestría). Fundación Universitaria Los Libertadores.

Quiroz, N. (2007). La familia y el maltrato como factores de riesgo de conducta antisocial. Scielo, 8, 75-88.

Reyes, C. (2020). Una reflexión al abandono del menor y el principio del interés superior del niño en el Perú 2020-2021 (Tesis de maestría). Repositorio Universidad Autónoma de Perú.

Rivera, O. (2019). Conductas antisociales y pensamientos automáticos en escolares del Perú. Scielo, 22, 123-137.

Rodriguez, A. (2018). Violencia intrafamiliar y colectivos especialmente interdisciplinar. Revista Internacional de Doctrina y Jurisprudencia, 25, 54-68.

Rodriguez, J. (2021). Efectividad de la tutela del Estado al menor en situación de abandono – Huaraz 2021 (Tesis de maestría). Universidad César Vallejo.

Sanín, A. (2013). Abandono infantil. Textos y Sentidos, 30, 45-60.

Terán, L. (2021). Agenda 2030 como eje de desarrollo socioeconómico en las políticas públicas en niñez y adolescencia del Ecuador (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Chimborazo.

Published

2024-05-23