Psychological impact of COVID-19 confinement on adolescents in Ecuador: a systematic review.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33936/psidial.v4i1.6682

Keywords:

Pandemic, COVID 19, Confinement , Depression , Anxiety , Stress

Abstract

The COVID-19 pandemic, declared a global health emergency in January 2020 and subsequently a pandemic in March of that year, has had a significant impact on the mental health of the world’s population. In Ecuador, the first case was detected in February 2020, and a State of Emergency was established in March, prolonging quarantine for more than a year. This has led to several negative effects on the adolescent population, such as increased mental health problems due to social isolation, disruption of healthy routines and habits, and exposure to additional risk factors, such as child abuse and increased use of video games and pornography. This study focuses on analyzing the psychological impact of VOCID-19 confinement on young Ecuadorians through a systematic review of the available scientific literature. Inclusion criteria were applied to select relevant research, resulting in 13 empirical articles included in the review. These studies address issues such as emotional regulation, psych emotional factors, and the impact of confinement on the mental health of Ecuadorian adolescents. Preliminary results of this review suggest that the extended quarantine has had negative effects on the mental health of young people, revealing problems such as depressive and anxiety disorders. Lack of social interaction, uncertainty and disruption of routines have contributed to these problems, highlighting the importance of addressing the psychological well-being of this vulnerable population.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balseca, M., & Noroña, D. (2022). Factores de riesgo e impacto psicológico en adolescentes de alta vulnerabilidad, durante confinamiento por COVID-19. Salud, Ciencia y Tecnología, 2(135), 1-9. https://doi.org/. https://doi.org/10.56294/saludcyt2022135

Casañas, R., & Lalucat, L. (2019). Promoción de la salud mental, prevención de los trastornos mentales y lucha contra el estigma. Estrategias y recursos para la alfabetización emocional de los adolescentes. Revista de Estudios de Juventud(121), 117-132. https://doi.org/684-16-003-3

Chocho, Á. (2023). Prevalencia de depresión, ansiedad y estrés en una muestra de adolescentes de la ciudad de Cuenca, asociada a características sociodemográficas en época de pandemia por COVID-19. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, FLACSO Ecuador.

Coello, M. F., Valero, S., Lacomba, L., Herrera, J., & Pérez, M. (2023). Ajuste psicoemocional en la era COVID-19 en adolescentes de Ecuador: Análisis de dos momentos temporales. Revista sobre la infancia y la adolescencia, 24, 1-13. https://doi.org/2174- 7210

Coello, M., Valero, S., Lacomba, L., Herrera, J., & Pérez, M. (2023). Ajuste psicoemocional en la era COVID-19 en adolescentes de Ecuador: Análisis de dos momentos temporales. Revista sobre la infancia y la adolescencia, 24, 1-13. https://doi.org/https://doi.org/10.4995/reinad.2023.16842

Guarnizo, A., & Romero, N. (2021). Estadística epidemiológica del suicidio adolescente durante confinamiento por pandemia de Covid-19 en Ecuador. Revista de la Facultad de Medicina Humana , 21(4), 819-825. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.25176/rfmh.v21i4.3984

Herrera, J., Lacomba, L., Valero, S., Montoya, I., & Pérez, M. (2022). ¿Influyen las preocupaciones, la resiliencia y la angustia emocional por el COVID-19 en la satisfacción con la vida? Resultados en Adolescentes en Ecuador durante la Pandemia: SEM vs. QCA. Children, 9(439), 2-11. https://doi.org/https://doi.org/10.3390/children9030439

Mayorga, Y., & Larzabal, A. (2022). Depresión percibida en adolescentes y adicción al internet en tiempos de pandemia Covid-19. Revista psicología UNEMI, 17, 45-53. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol7iss12.2023pp45-52p

Montalvo, D., & Jaramillo, A. (2022). Habilidades sociales y autoconcepto en adolescentes durante el aislamiento social por pandemia de COVID-19. Revista Eugenio Espejo, 16(3), 47-53. https://doi.org/https://doi.org/10.37135/ee.04.15.06

Mora, D. (2023). Evolución de la COVID-19 en China 14/04/2022. Tecnología en Marcha, 36(2), 57-67. https://doi.org/https://doi.org/10.18845/tm.v36i5.6204

Moreira, M., & Campo, L. (2022). Factores psicosociales relacionados con riesgo suicida durante el confinamiento por SARS-CoV-2 en adolescentes, Cantón Jipijapa, Ecuador. Psicología y Diálogo de saberes, 1, 61-77. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.7058300

Notario, R., Borda, N., Rucci, V., & Freije, J. (2020). Coronavirus: nueva pandemia. Revista Médica de Rosario, 86(1), 1-9. https://doi.org/0327-5019

Organización Mundial de la Salud. (2022). Mental Health and COVID-19: Early evidence of the pandemic’s impact. World Health Organization. https://apps.who.int/iris/handle/10665/352189

Organización Panamericana de la Salud. (11 de Marzo de 2020). La OMS caracteriza a COVID-19 como una pandemia. Organización Panamericana de la Salud: https://www.paho.org/es/noticias/11-3-2020-oms-caracteriza-covid-19-como-pandemia

Orte, M., Ballester, L., & Nevot, L. (2020). Factores de riesgo infanto-juveniles durante el confinamiento por COVID-19: revisión de medidas de prevención. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 205-236. https://doi.org/1138-5820

Ramos, K., & Venegas, B. (2022). Intervenciones de enfermería en adolescentes con alteraciones psicológicas durante la pandemia COVID-19. Horizontes Enfermería, 12, 68-82. https://doi.org/https://doi.org/10.32645/13906984.1172

Sánchez, I. (2021). Impacto psicológico de la COVID-19 en niños y adolescentes. MEDISAN, 25(1), 1-19. https://doi.org/1029-3019

Valero, S., Lacomba, L., Coello, M., Herrera, J., Chocho, A., Samper, P., Pérez M. &

Montoya, I. (2022). Impacto emocional y resiliencia en adolescentes de España y Ecuador durante la COVID-19: estudio transcultural. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 12, 29-30. https://doi.org/10.21134

Zumba, D., & Moreta, R. (2021). Afectividad, dificultades en la regulación emocional, estrés

y salud mental en adolescentes del Ecuador en tiempos de pandemia del Covid-19. Revista Psicología de la Salud. 10. https://doi.org/10.21134/pssa.v10i1.801.

Published

2025-06-11